Sunday, December 28, 2014

Simple Review | Nissin i40

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Petang tadi duk merayau kat Flea Market kat Amcorp Mall, aku singgah kedai J-One pastu borak-borak dgn staff situ. Then aku tanya, apa flash yg sesuai utk mirrorless Fuji yang boleh TTL? 

Dia pun amek Nissin i40 dan letak dpn aku. 

Aku try dgn X100S aku dan aku terus jatuh cinta. Hulur debit card, packing, sign resit, balik.

Tp sebelum aku bebel dgn lebih lanjut, nak bagitau, ini bukan review. Benda ni baru dapat kat tangan aku petang tadi, so aku baru keluarkan drpd kotak dan main-main try-test-cuba sikit, so artikel ni akan cerita setakat mana yg aku dah main je.

Anyway, memperkenalkan, Nissin i40.....


Bagi yg tak pernah dgr jenama Nissin, ia merupakan jenama yg terkenal dlm bahagian flash & lighting. Usually bg mereka yg takde bajet nak angkat flash original, akan beli 3rd party flash mcm Nissin ni. Ada byk lg jenama lain seperti Metz, Yongnuo, Miyabi, Sunpak dan sebagainya.


KENAPA KITA PERLUKAN FLASH?

Dgn teknologi sensor yg boleh pegi ISO juta-juta sekarang ni, ada soalan yg timbul - kenapa kita masih perlukan flash kalau kita boleh je shoot dgn ISO tinggi?

Plus, kamera mirrorless tu sendiri dah kecik, kenapa nak besarkan saiz + berat dgn menambah lagi aksesori seperti flash?

Sebabnya seperti yg berikut:
  1. Dlm keadaan yg terlalu gelap, ISO tidak membantu. Flash masih diperlukan.
  2. Utk mereka yg tak sukakan gambar noise
  3. Utk fill-flash pada waktu siang bagi mengurangkan kesan harsh shadow pada subjek
  4. Utk freeze kan subjek dlm keadaan lighting yg agak gelap, contoh gambar kita lompat dlm bilik

So hebat mana pun kamera kita, dlm keadaan tertentu, flash masih lg aksesori penting yg mesti kita guna jika nak gambar yg superb.


NISSIN i40 | SPEC & PRICE


Berkenaan spec, boleh di-usha di laman web rasmi Nissin sendiri - Nissin i40

Psl price plak, aku beli RM5++. Korang boleh dpt lebih murah or mahal, tgk kedai. Aku beli tadi kat J-One, Amcorp Mall PJ. 

Kalau nak beli online, boleh rujuk shashinki.


NISSIN i40 | ACCESSORIES


Beli baru, apa yg anda akan dpt dlm kotak ialah:
  1. Flash
  2. Pouch
  3. Flash stand
  4. Soft box / diffuser
  5. User manual & warranty card

NISSIN i40 | PERSONAL REVIEW

Kenapa aku pilih flash ni? 

Simply sbb ianya murah dgn feature yg lengkap.

Flash yg boleh TTL dgn Fuji Mirrorless system ni hanya dikeluarkan oleh Fujifilm, dan harga dia bagi aku, sangat tak reasonable. Dah la mahal pastu takleh tilt, hanya bounce. Mcm beli kereta tapi takleh corner, cuma boleh jalan depan belakang je. Flash Fuji yg boleh tilt dan bounce toksah kata la, lg la mahal.

So bila ada 3rd party brand mcm Nissin ni produce flash yg lebih best dgn harga yg lebih murah, op kos aku pilih Nissin.

Kemudian 1 yg aku paling suka ialah berkenaan saiz.




Dia lebih kurang separuh tinggi je drpd flash YN560. So mmg sesuai sgt la dgn Fuji X100S aku tu. And then dia ringan, sbb dia kecik kan. Sesape yg ada mirrorless system, cuba la mount flash besar mcm SB900 atau 580EX kat kamera korang tu, tgk betapa tak stabilnya dia.

Berkenaan i40 vs YN560II dari segi power plak, of coz la YN560II yg besar gedabak tu menang. Tapi srkg kita tgh diskas psl flash yg sesuai dgn mirrorless atau smaller DSLR system, so perbandingan dari segi power tak diambil kira dlm perbincangan ni sbb saiz lebih penting.


Menggunakan 4 bijik bateri AA, sama seperti flash lain. Sorry bateri aku dah buruk, terkopek sana sini ha. Aku beli Eneloop tu tahun 2009 dan masih berfungsi dgn kacak sampai sekarang.


Juga ada built-in diffuser dan bounce card. Pastu tadi dah mention psl soft box/diffuser yg juga termasuk. Pendek kata dah lengkap la pakej flash ni.


Interface yg simple. Sure, its no digital, tapi tgk interface yg simple camni, takyah belek user manual sgt pun dah tau cane nak guna dah. 

Mode A dan TTL tu lebih kurang je. Pastu SD dan SF tu utk slave, D for digital dan F for film. Aku belum khatam lagi sbb belum guna lg function tu. Then ada icon mcm videocam tu adalah utk video recording, dimana flash ni akan produce continuous light utk kita shoot video.

Boleh juga control power secara Manual, ada full power 1/1 hinggalah 1/256, pastu ada jugak flash exposure compensation dgn julat +-2.0 disitu.

Dan walaupun kecik, flash ni boleh zoom sejauh 105mm. Tak padan dgn kecik la.


NISSIN i40 | TESTING

Kat kedai tadi aku dah test sikit, kemudian balik rumah try lagi. So ni hasil gambar X100S bersama Nissin i40:


Gambar di atas ni diambik dgn direct flash. Tgk cane dia punya lighting, very soft, no harsh shadow. Dan ia tak terlalu kuat pun sampai muka jadi putih melepak.

Balik rumah aku try shoot macro plak, guna bounce card.




So far aku mmg kagum la dgn kehebatan flash kecik ni. Exposure dia ngam, cantik je, tak terlalu over atau under. 


KESIMPULAN


Aku dah try indoor so far dan aku mmg puas hati. Sure RM5++ nampak mcm mahal utk flash kecik mcm ni, tapi jgn la compare dgn flash yg besau-besau tu ha. Takkan nak pakai flash besar kat kamera kecik.

Bagi anda pengguna Mirrorless system seperti Fuji, Olympus/Panasonic Micro Four Thirds serta lain-lain brand, aku rekomen flash Nissin i40 ni utk kegunaan korang. Tapi make sure korang check dulu dia punya spec, takut-takut Nissin tak produce flash utk mount kamera korang.

Bagi pengguna DSLR pulak, pun boleh guna flash ni, as long as ada mount utk kamera korang tu. Sgt sesuai utk small + entry level DSLR kerana saiznya yg kecil. Pakai DSLR kecik pastu flash besar pun kekadang tak stabil jugak kan.

Di masa akan datang, bila hujan dah makin reda, aku plan nak test outdoor plak, tgk mcm mana keupayaan flash ni dlm fill-in utk eliminate shadow.

Kalau anda rasa review aku ni simple sgt, boleh gugel je. Dah ramai yg buat extensive review psl flash ni.

Ejad Fotopoyo

7 comments:

  1. salam bro. boleh masuk dekat x20 tak? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. nmpk gaya mcm boleh. baca sini FujiXForum

      better bwk kamera pastu try kat kedai la

      Delete
  2. salam bang,flash exposure compensation..ni untuk ape ye kegunaan nya...sbb kite dah ade control power secara manual.....dari dulu x paham ape sebenarnya function dia...ape2 pun terima kasih pasal review flash ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia mcm kita guna mode M dgn Aperture Priority. kalau kita control power secara manually tu mcm kita guna mode M. dan kalau kita guna mode P, Av atau Tv plak, flash exposure compensation tu digunakan utk control power flash tu, sama mcm kegunaan exposure compensation pd body kamera masa guna mode P Av Tv

      Delete
    2. Oooo...mcm tu la ye...mekasih bang...tp kan last soalan buleh....kite kan dah ade mode..control power manual kat flash tu...cth 1/1 ,1/2,1/4..dah seterusnya....kite kan boleh control power kat situ je....nak paling power guna la...1/1....nak kurang pakai la 1/8...ke..kurang la sikit power flash tu.....bile dah ade mode tu....exposure compensention ni perlu lg ke...mmg kena usik gak ke untuk kurang atau tambahkan keterangan gambar....sori bang...byk lak saya tanye..ni....hi.hi.hi..ape2pun mekasih sudi kongsi info....byk yg saya belajar drp blog abg ni...

      Delete
    3. "kite kan dah ade mode..control power manual kat flash tu...cth 1/1 ,1/2,1/4..dah seterusnya....kite kan boleh control power kat situ je....nak paling power guna la...1/1....nak kurang pakai la 1/8...ke..kurang la sikit power flash tu"

      control power 1/1 1/2 yg mcm ni digunakan bila kita guna mode manual pada flash

      "bile dah ade mode tu....exposure compensention ni perlu lg ke...mmg kena usik gak ke untuk kurang atau tambahkan keterangan gambar"

      tadi tu utk mode manual. skrg ade mode TTL. kita guna exposure compensation +1 +1/3 bila kita guna mode TTL.

      sama mcm kita control exposure dgn cara yg berlainan bila guna mode M atau Av pada kamera.

      hanya 1 mode boleh digunakan pada 1 masa. anda x bole guna 2 mode seperti M dan TTL serentak so xkan ade isu kenapa perlunya exp compensation kalau dah ada 1/1 1/32 semua tu.

      dah explain paling mudah dah ni. kalau x paham jugak, baca sampai faham. atau test sendiri guna mode M dan TTL pada kamera tu sampai paham

      Delete
    4. Hu.hu.hu..jgn marah bang....dah try dah...mmg 1 mode je boleh guna dalam satu masa x boleh guna dua2....baru clear ape yg selama ni tak paham....hu.hu.hu...jgn marah bang...ape2pun terima kasih sudi jawab pertanyaan saya yg daif ni....moga tuhan permurahkan rezeki abg....dalam niat membantu org2 yg kurang berpengetahuan mcm sy ni..dalam bab photografy ni.....aminnnnnn.....

      Delete