Tuesday, July 10, 2012

Self Develop

Assalamualaikum & Salam Sejahtera kpd semua pembaca.

Petang tadi aku terlebih rajin, dan aku secara tak sengaja terrrr belajar cane nak develop filem B&W.
Kebetulan barang-barang mmg dah ada, filem B&W pun ada 3-4 roll yg belum develop, so I've decided to google the instruction pastu develop sendiri.

Lps gugel, tgk youtube cane nak masukkan film dalam spool, ratio air dgn developer bla bla pe semua, aku try dgn roll yg pertama - Ilford HP 125 Plus, diikuti dgn Kodak TMAX 400 dan Ilford PAN 400, semuanya  filem yg dah expired.

  1. Dev: HC-110 1:7 (Dilution B) selama 9 minit pada 65~68F
  2. Fixer 5 minit
  3. Bilas dan agitate dgn air paip dalam 5 minit
  4. Rendam dan agitate kejap dgn air sabun fruitale
  5. Finally, bilas dgn air paip pastu jemur
  6. Self-scanned dgn Canoscan 8800F


Aku tak sure benda yg aku buat ni betul ke tak. Dah la aku tak jaga temperature dan timing sgt. tapi Alhamdulillah, so far hasilnya turned out great walaupun ada la beberapa frame yg phailed dan over/underexpose.

Berikut adalah hasil drpd aku yg newbie dalam men-developing filem:



Kodak TMAX 400















Ilford PAN 400










Ilford HP 125 Plus






Ok sekian artikel pendek dari saya.

Babai~

Ejad Fotopoyo


No comments:

Post a Comment